Dagje vrij

20 augustus 2015 - Furnas, Portugal

Vandaag had ik geen activiteiten van te voren in gepland. Zo kon ik lekker uitslapen ( wel weer op tijd voor het ontbijt natuurlijk ), en rustig mijn ochtend gebruiken als opstart moment. Bij het ontbijt leek het wel alsof ik in een bejaardenhuis zat, alleen maar oudere mensen ( 65 + ). Na het ontbijt rustig begonnen met het opruimen van mijn kamer en alles weer bij elkaar zoeken. Morgen vertrek ik heel vroeg, 6:30 beginnen met rijden, dus alles moest klaar staan voordat ik naar bed ging.

Rond een uur of 12 begonnen met rijden naar Ponta Delgada om daar het stadje in te gaan. Gisteren had ik een bordje gezien met daarop grotten. Dit kan ik natuurlijk niet negeren en besloot er naar op zoek te gaan. Ik kwam ergens in een verlaten hoekje een klein gebouwtje tegen met daarop "Grutta de Carvao". Natuurlijk was deze gesloten, het is siësta, en dat was ik natuurlijk weer vergeten. Ik besloot om de laatste tour te pakken die op het blaadje stond, half 5, en ging terug naar het centrum van Ponta Delgada. Het weggetje waar dit gebouwtje aan lag, was erg smal en ik reed een stukje door om te kijken of  er ergens een keer mogelijkheid was. Stom natuurlijk want het weggetje ging over in een offroad pad wat zelfs voor een landrover moeilijk wordt, en besloot toch maar te proberen om om te keren. Het lukte, maar de wet van Murphy is genadeloos, ik was net gekeerd of ik stond tegenover 3 trekkers van een redelijk formaat die de gehele weg blokkeerde. Met veel terug steken en sturen konden we elkaar passeren.

Eindelijk vrij uit deze benarde situatie, reed ik naar Ponta Delgada om hier rond te lopen. De gebouwen in dit stadje doen je terug reizen naar de jaren dat er kolonies gesticht werden. Witte gebouwen met sierlijke bewerkingen en bruine balken zie je overal waar je gaat. Eerst ging ik naar een fort wat een militaire kazerne/ museum te zijn. Ik liep het fort naar binnen en zag niemand, dus ik denk weet je wat gewoon doorlopen en dan zie ik wel wat er gebeurd. Ik was nog geen 5 meter binnen of er kwamen militair geklede mannen naar buiten om te zeggen dat ik toch echt moest betalen. De entree was maar 3 euro en daar deed ik het wel voor. Het museum was grappig en speel ingericht met allerlei wapens en materialen uit verschillende tijden. Alleen jammer dat deze tijden door elkaar liepen ( dus wapens uit 1700 lagen naast de wapens uit 1950 ) en dat de verhalen allemaal in het portugees waren. Wel een leuk museum alleen je merkt dat het toerisme nog op gang moet komen.

Na het museum nog even door Ponta Delgada gelopen en rond een uur of half 4 terug gereden naar de grot. De grot was een lava tunnel en niks te vergelijken met de franse mineraal grotten met zijn statige stalactieten en stalacmieten. Vanuit het gebouwdje daalde we af via een trap. We kwamen uit in een soort betonnen rioolpijp die overging in de ruwe, zwarte grot. Het had wel iets buitenaards, alsof je vanuit een ruimteschip ( de betonnen pijp ) zou een andere planeet in liep. Een hele aparte ervaring en ben blij dat ik deze grot heb bezocht.

Nu komt het avond eten weer. Langs de snelweg zag ik een McDonald's zitten en besloot hier wat te gaan eten, kijken of het anders was dan in Nederland. Voordelen van de McDonalds zijn dat het goedkoop en lekker ongedwongen is. De Mac op de Azoren heeft een veel groter aanbod dan de Nederlandse. Zo heeft deze Mac varkenslapjes op een broodje, veel aanbod in wraps en nog wat oude burgers die er bij ons allang uit zijn.

Lekker dagje gehad, weer terug naar het hotel rijden en vroeg naar bed voor morgen. Of toch niet. Furnas, het dorpje waar mijn hotel staat, staat bekend om zijn warme water bronnen die een helende werking zouden hebben door mineralen in het water. Ik besloot toch maar op zoek te gaan naar zo'n warme bron om lekker te ontspannen. Eenmaal bij zo'n warme water bron was het een grote chaos met auto's die erin en eruit wilde. Ik werd half klem gezet zodat het een levend parkeerspel werd ( dat spel waarbij je auto's moet schuiven om vervolgens de rode auto eruit te krijgen ). Eindelijk een plekje gevonden, besloot ik erts naar boven te klimmen om te zien hoe druk het in het bad zelf was, en geloof mij dit was zo druk dat ik mij daar niet kan ontspannen. Het leek wel een menselijke soep voor een reus, niet normaal dat mensen dat willen. Weer terug gegaan naar mijn auto en terug naar het hotel waar ik wel lekker een warme douche neem.

Filmpje op gezet en rond half 11 gaan slapen. Morgen weer een vroege dag.

1. Ingrid:
    21 augustus 2015
    Timo, wat een heerlijk verhaal weer om te lezen! Dat van die soep,haha zou ook wat voor mij geweest zijn,alleen had ik al afgehaakt bij dat parkeerspectakel.
    Ik lees elke x toch met verbazing hoe goed je dit allemaal doet,af en toe valt mijn mond open hoor dat je dit allemaal in je up doet.
    Geweldig en zo leuk om te lezen...ben benieuwd naar je avontuur op Pico.Dikke kus vanuit Nederland.
  2. Heidy:
    21 augustus 2015
    Heerlijk om zo even mee te kunnen genieten van wat je allemaal beleeft.

Veel plezier nog
  3. Emma:
    Hi Timo,
    Vind het heel leuk om al je verhalen te lezen. Ziet ernaar uit alsof je het steeds meer naar je zin hebt daar en het je allemaal een stukje beter afgaat.
    En, kon je wel een Fristi bestellen bij de Mac Donalds daar?
    Ben benieuwd naar de rest van de verhalen!